Страницы

понедельник, 27 апреля 2015 г.

ПОДОЛАННЯ РОЗЛАДІВ ПРОЦЕСІВ ОВОЛОДІННЯ ЧИТАННЯМ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

ПОДОЛАННЯ РОЗЛАДІВ ПРОЦЕСІВ    ОВОЛОДІННЯ ЧИТАННЯМ
 У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ, ЯКІ ЗНАХОДЯТЬСЯ НА ІНДИВІДУАЛЬНІЙ ЧИ ІНКЛЮЗИВНІЙ ФОРМІ НАВЧАННЯ
(ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ)

Читання – складний психофізіологічний процес. В його акті беруть участь зоровий, мовноруховий, мовнослуховий аналізатори.
            Відомий психолог Т.Єгоров виділяє чотири ступеня формування навиків читання:
1)      оволодіння звуко-буквенним позначенням;
2)      поскладове читання;
3)      ступінь становлення синтетичних прийомів читання;
4)      ступінь синтетичного читання (читання слів, груп слів).

            ДИСЛЕКСІЯ – це частковий розлад процесів оволодіння читанням, який проявляється в багаточисленних  помилках стійкого  характеру, обумовлених несформованістю психічних функцій, які беруть участь в процесі оволодіння читанням.
За даними різних авторів поширеність порушень читання серед дітей з нормальним інтелектом в європейських країнах до 10%.
Дислексія проявляється в уповільнені процесу оволодіння читанням, в уповільнені темпу, швидкості читання (брадилексія).
                        При дислексії наявні наступні групи помилок:
1. Заміна і змішування звуків при читанні (фонетично близьких).
2. Заміна графічно схожих букв (х-ж, п-н, з-в).
3. Побуквенне читання: букви читаються по черзі (нанизуються одна на         
    одну).
4. Видозміна звуко-складової структури слова:
              - пропуск приголосних при злитті (слон-сон);
              - додавання звуків (трава-тирава);
             - перестановка звуків (парта-патра);
5. Порушення розуміння прочитаного на рівні слова, речення, тексту (коли не спостерігається розладу технічної сторони процесу читання).
6. Аграматизми при читанні (порушення у відмінкових закінченнях, в узгодженні іменника і прикметника, в заміні закінчень дієслів).      
Використання артикуляційної гімнастики при подоланні дислексії
            В процесі читання беруть участь мислення, пам'ять, мовлення, сприйняття, слухові та зорові аналізатори. На швидкість читання впливає рівень розвитку, параметр тексту, постановка дихання та інше. Забезпечує ж швидкість читання розвиненість мовленнєвого апарату.          Дихальні вправи, артикуляційна гімнастика, голосові та мовні вправи є обов’язковими при подоланні дислексії.
1.  Дихальні  вправи.
            Важливою умовою правильного мовлення і читання є повільний і тривалий видих, чітка і ненапружена артикуляція. Діафрагмально-реберне дихання (коли вдих і видих здійснюються за допомогою діафрагми і міжреберних м’язів) є найбільш зручним для мовлення. При цьому активна нижня частина легенів, а верхні відділи грудної клітки та плечі залишаються нерухомими. Вдих – короткий, легкий. Видих – тривалий, повільний. Час видиху продовжується настільки, наскільки це потрібно для виразної розмови.
      Під час однієї розминки виконується 1-3 вправи, кожна повторюється 3-5 разів.
1.      «Задування свічки» - вдих через ніс, видих через рот.
2.      Здування з долоні вати чи шматочків паперу.
3.      Дмухання на пригорщу. Імітація дмухання на гарячий чай.
4.      Видих на забите місце.
5.      «Вітер». Відтворення легкого вітерця, сильного вітру, тривалого, короткого.
6.      «Свисток». Вдих носом, видих тихий. Подовжений свист.
7.      «Хто більше?» Вдих. На видосі протяжно промовляти склади: фаф, фаф-фаф, фаф-фаф-фаф. Рахунок на видосі: 1 – 10, 10 – 1, дні тижня, меблі, овочі, тощо, скоромовки.
                                      
   2. Артикуляційна гімнастика.
       При підборі матеріалу йти від простого до складного. 2-3 вправи повторювати 3-4 рази, 10 вправа  -  нова.  Виконувати сидячи перед дзеркалом.

Вправи для губ.
1.     «Посмішка». Утримувати рот в посмішці, зуби не виглядають.
2.     «Огорожа». Утримувати рот в посмішці, зуби виглядають.
3.     «Трубочка». Артикуляція звука «у».
4.     «Кролик». Зуби зімкнені. Верхня губа піднята і оголює верхні різці.
5.     «Образа». Відкопилити нижню губу.

Статистичні вправи для язика.
         «Лопаточка», «Чашечка», «Жало», «Голочка», «Гірка», «Грибок».

Динамічні вправи для язика.
         «Маятник», «Змійка», «Гойдалка», «Кулька», «Чищення зубів», «Коник», «Муляр»,  «Смачне варення», «Індик».

3. Голосові вправи.
       Важливим компонентом звукового мовлення є голос. Тому  при усуненні дислексії необхідно включати по 2-3 голосові вправи (тривалість 5-10 секунд).
  1. Проартикулюйте без голосу: а, о, у, и, е, і.
  2. Звуконаслідування: виє вовк, плаче дитина, сичить гусак, шелестить листя, дзижчить жук, пролітає муха, їде поїзд, стукає дятел, стріляє автомат.
  3. Вимовляти разом і тривало голосні та приголосні.
  4.  Співати звуки: по сходинках (посилення голосу), по ниточці (голосні-приголосні на одному диханні, в одній тональності), по грудках (к,п,г,х,б,д,т,л, м,р,з,с) –швидко.
  5. Вигук «О» з різною інтонацією.

                                          4. Мовленнєві вправи
  Чистомовки, скоромовки, слова з різною складовою структурою.

Консультацію можна отримати у Діни Борисівни Тимошенко-Ушакової  (дефектолога-логопеда, психолога, сурдопедагога) за телефонами: 92-226, 0633955011.
Скайп: pmpk_irpin . E-mail: pmpk_irpin@ukr.net, сайт http://ydacha.net/,
www.facebook - сторінка Ірпінська психолого-медико-педагогічна консультація (ПМПК)


Комментариев нет:

Отправить комментарий