Страницы

среда, 21 сентября 2016 г.

ПОСАДОВИЙ ОКЛАД АСИСТЕНТА ВЧИТЕЛЯ

Асистент учителя ЗНЗ з інклюзивним та інтегрованим навчанням: законодавці нарешті визначилися з посадовим окладом

Алла Головко,
експерт газети «Бухгалтерія: бюджет»
(коментар до постанови КМУ «Про внесення змін у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298» від 08.07.2015 р. № 479)

Не так давно законодавці звернули увагу на питання організації інклюзивного навчання (зокрема, в загально­освітніх навчальних закладах, далі — ЗНЗ) для дітей з особливими освітніми потребами.
Спершу постановою КМУ від 15.08.2011 р. № 872 було затверджено Порядок організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, який встановлював, що:
·                      освітні послуги надаються дітям з особливими освітніми потребами в класах з інклюзивним навчанням (для дітей з вадами фізичного та психічного розвит­ку, у тому числі дітей-інвалідів) із застосуванням особистісно орієнтованих методів навчання та з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.
·                      особистісно орієнтований напрям навчально-виховного процесу забезпечує асистент учителя. Введення такої посади передбачене Типовими штатними нормативами загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженими наказом Міносвіти від 06.12.2010 р. № 1205(далі — Типові штати № 1205) з розрахунку 0,5 ставки на клас, у якому навчаються діти з особливими освітніми потребами.
Проте питання з визначенням статусу асистента вчителя, нюансів його оплати праці та інші питання, пов’язані з трудовими відносинами, вирішувалися не так швидко.
Насамперед законодавці прийняли постанову КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 та від 14 червня 2000 р. № 963» від 18.07.2012 р. № 635. Нею посаду асистента вчителя ЗНЗ з інклюзивним та інтегрованим навчанням було внесено до:
·                      Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963. Отже, асистент учителя набув статусу педагогічного працівника;
·                      розділу III додатка до Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам навчальних закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним та науковим працівникам, затвердженого постановою КМУ від 14.04.1997 р. № 346. Було встановлено, що тривалість щорічної основної відпустки асистента вчителя становить 56 календарних днів.
Проте на цьому законодавці зупинилися, тоді як потріб­но було вирішити головне питання: як встановити такому працівнику посадовий оклад? Без нього ввести посаду асистента вчителя до штатного розпису ЗНЗ було неможливо. Цю проблему свого часу намагалося вирішити МОНмолодьспорту. Так, у листі від 28.09.2012 р. № 1/9-694 фахівці цього міністерства рекомендували замість посади асистента вчителя вводити до штатного розпису ЗНЗ посаду вихователя ЗНЗ з інклюзивним навчанням.
І ось, як то кажуть, не минуло і трьох років, як постановою, що коментується, законодавці визначили порядок встановлення посадового окладу асистента вчителя шляхом внесення змін до додатка 2 постанови КМУ «Про оплату праці працівників на підставі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» від 30.08.2002 р. № 1298.
Посадовий оклад 
Отже, згідно з постановою, що коментується, асистенту вчителя ЗНЗ з інклюзивним та інтегрованим навчанням встановлюють 8–10 тарифні розряди.
Усе б добре, але що робити тим навчальним зак­ладам, які за рекомендацією профільного міністерства ввели до штатного розпису посаду вихователя ЗНЗ з інклюзивним навчанням?
Перший момент: чи потрібно перейменовувати посаду працівника з «вихователя» на «асистент учителя», якщо тепер є порядок визначення посадового окладу? На наш погляд — ні. Взагалі-то Типовими штатами № 1205 передбачено, що до штатного розпису ЗНЗ може бути введено посаду вихователя (асистента вчителя). Тому, якщо у штатному розписі значиться посада вихователя, то законодавство не порушується.
З іншого боку, можуть виникнути питання з установленням педнавантаження. Так, у листі від 28.09.2012 р. № 1/9-694 МОНмолодьспорту наполягало на тому, що для вихователя (у тому числі ЗНЗ з інклюзивним навчанням) педнавантаження становить 30 годин на тиждень. Тоді як для асистента вчителя встановлено інший обсяг педнавантаження (див. далі).
Другий момент: якщо прийнято рішення про перейменування посади працівника, слід мати на увазі таке. Як вихователю працівнику встановлювали посадовий оклад на рівні: фахівця без категорії — 8–9 тарифні розряди, другої категорії — 10, першої категорії — 11, вищої категорії — 12 (додаток 6 до наказу Миносвіти «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ» від 26.09.2005 р. № 557).
Постанова, що коментується, передбачає для асистента вчителя нижчі тарифні розряди. Тому не варто забувати про ст. 103 Кодексу законів про працю і ст. 29 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 р. № 108/95-ВР, які зобов’язують роботодавця про введення нових або зміну діючих умов оплати праці у бік погіршення інформувати працівників не пізніше ніж за 2 місяці. Отже, з метою дотримання трудового законодавства керівник закладу перш ніж перейменувати посаду працівника повинен проінформувати його про зміну умов праці у встановлені строки.
Тому тут потрібно зважити всі «за» і «проти», перш ніж прийняти відповідне рішення.
Якщо ж ви вперше передбачаєте посаду в штатному розписі для роботи з «особливими дітьми», тоді правильніше ввести посаду асистента вчителя.
Далі розглянемо інші питання, пов’язані з оплатою праці асистента вчителя.
Підвищення посадового окладу 
Згідно з п. 29 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.1993 р. № 102, педагогічним працівникам ЗНЗ (чи за наявності в них груп) для дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку, посадові оклади (ставки зарплати) підвищують на 25 %.
При цьому в закладах загального типу, де є класи (групи) спеціального призначення (з особливим режимом), оплата праці педагогів за підвищеними ставками (окладами) здійснюється тільки за час роботи в цих класах (групах). Про це зазначено в п. 28 цієї Інструкції.
Доплати та надбавки 
Асистент учителя, як педагогічний працівник, має право на:
·                      встановлення надбавки за вислугу років за наявності відповідного стажу;
·                      отримання надбавки за престижність праці;
·                      отримання допомоги на оздоровлення при наданні щорічної основної відпустки, щорічної винагороди за сумлінну працю.
Педнавантаження 
Питання з визначенням обсягу педнавантаження для асистента вчителя було вирішене зовсім нещодавно. Так, 01.01.2015 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України про освіту щодо організації інклюзивного навчання» від 05.06.2014 р. № 1324-VII.
Ним було внесено зміни, зокрема, до абз. 10 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 р. № 651-XIV, згідно з якими педнавантаження асистента вчителя інклюзивних класів ЗНЗ становить 25 годин на тиждень на ставку.
Посадові обов’язки 
Нагадаємо, що орієнтовні кваліфікаційні характеристики асистента вчителя в класі з інклюзивним навчанням МОНмолодьспорту надало листом від 25.09.2012 р. № 1/9-675.
Тепер справа за Міносвіти. Воно повинне привести свої нормативні документи у відповідність до законодавства. Крім того, прописати порядок атестації асистента вчителя в Типовому положенні про атестацію педагогічних працівників, затвердженому наказом Міносвіти від 06.10.2010 р. № 93

Комментариев нет:

Отправить комментарий