Страницы

суббота, 25 апреля 2020 г.

Рекомендації для батьків дітей з особливими освітніми потребами щодо роботи зі скоромовками та чистомовками


ІНКЛЮЗИВНО-РЕСУРСНИЙ ЦЕНТР
ІРПІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Рекомендації для батьків дітей
з особливими освітніми потребами
щодо роботи зі скоромовками та чистомовками

Скоромов­ки — це надзвичайна знахідка для батьків та педагогів.  Вони формують культуру мовленнєвого спілкування, чисту вимову та правильну артикуляцію. Скоромовки сприяють загальному розвитку мовлення дітей.  Використання різних скоромовок на заняттях з дітьми приносить величезну кількість позитивних емоцій і дітям, і дорослим.
Як  же працювати над скоромовкою?

1. Спочатку повільно проговоріть скоромовку двічі, чітко артикулюючи (вимовляючи) кожен звук.
2.Проговоріть скоромовку повільно. 
3.Опрацюйте артикуляцію беззвучно. 
4.Вимовте текст скоромовки пошепки. 
5.Проговоріть скоромовку повільно і чітко. 
6.Вимовляйте скоромовку з різною інтонацією.
7. Далі дитина повторює сама чи з вашою допомогою скоромовку кілька разів повільно. Коли дитина запам’ятає скоромовку, тоді повторює швидше.
8. Повторювати скоромовку можна таким чином (щоб перетворити це в гру):
·         пошепки – повільно,
·         тихо – трішки швидше,
·         голосніше – ще трішки швидше,
·         дуже голосно – дуже швидко.
Можете при цьому  «диригувати» рукою, показуючи різні рівні (знизу вгору чи навпаки), а дитина  буде з відповідною силою голосу вимовляти.
СКАРБНИЧКА СКОРОМОВОК
Молодший дошкільний вік (4-й рік життя)
Цим дітям рекомендують нескладні скоромовки на звуки [К], [В], [С], [Б], [П], [З] та на голосні
[Б]
Босий хлопець
Сіно косить.
[С]
На столі стоїть сільниця,
У сільниці – сіль.

Бабин біб розцвів у дощ,
Буде бабі біб у борщ.

Семен сіно віз – не довіз,
Лишив сани – узяв віз.

У бобра добра багато.

Смаженю смажив,
Смажив Саша,
Замість смажені
У Саші сажа.
[Л]
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису
–Лис лисички ніс із лісу.
[З]
На возі – коса,
Під возом – лоза.
Килимом зеленим зазеленіли поля.
[Ц]
Всім подобається це куце цуценя.
[К]
Ходить квочка
Коло кілочка,
Водить діточок
Коло квіточок.
[Р]+[Л]
Їла Марина малину.
[У]
Улас у нас, Панас у вас.


Середній дошкільний вік (5-й рік життя)
Дітям середнього дошкільного віку варто тренувати шиплячі звуки [Ж], [Ч], [Ш], [ДЖ] та поєднання різних звуків

[Ж]
Золоті жолуді зовсім пожовкли.
[Ш]
Шишки – на сосні,
Шашки – на столі.

Біжать стежини поміж ожини.

На шафі шапка,
У шафі – шубка.

Дзижчить під житом жвавий жук,
Бо жовтий він вдягнув кожух.

Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак півню,
Ти не вмієш так, як я,
Так як ти не вмію я.
[Ґ]+[ДЗ]та ін.
Свинка плащика купила
З нього ґудзика згубила
Свинка ґвалту наробила
Поки ґудзика змінила.

Шепче вітер: «Ша-ша-ша!
Шубку білочка знайшла!».
Шелестить трава похила:
«Шубку білочка купила!».
Шепчеш ти і вірю я:
«Шубка в білочки своя».

Старший дошкільний вік (6-7-й роки життя)
З дітьми старшого дошкільного віку варто попрацювати над звуком [Р] та над його поєднанням з іншими звуками, а також скоромовки-діалоги

[Р]
Кричав Архип,
Архип охрип,
Не треба Архипу
Кричати до хрипу.
[П]+[Р]
Пилип посіяв просо,
Просо поспіло,
Пташки прилетіли,
Просо поїли,
Пилип плаче.

Всіх скоромовок не перескоромовиш, не перевискоромовиш.
[К]+[Р] [Б]+[Р]
Краля Клара кроля прала,
А кролицю в бриля вбрала,
А братикам-кроленятам
Прикріпила криленята.
[Р]+[Т]
Тротуарами тритони
Тягнуть тістечок три тонни.
За тритонами пітони
Тягнуть ще чотири тонни.
А на тістечка кроти
Вже роззявили роти.
[М]+[Л] та ін.
Ліз Мартин через тин,
За яким великий млин.
Вдома всім сказав Мартин,
Що не меле зараз млин,
Бо втомився дуже він.
[П]+[Р]
Прийшов Прокіп,
налляв окріп.
Іде Гаврило – ще не зварилось,
Прийшов Денис – налляв сім мис,
Прийшов Тарас – з’їв все нараз.
[К]+[Р]+[П]
Купив кріль пилку,
Поклав на узгірку.
Поки пилку шукав,
Комар пилку украв.
Діалог
- Де, вороно-каркароно, ти була?
Що, вороно-каркароно, принесла?- Покружляла, покружляла я вгорі,
Горобців порозганяла у дворі.
Стріла півня, розбишаку-пісняра,
І чкурнула, дременула із двора.
Діалог
Семен сказав своїм синам:
– Сини, складіть скирту сіна.
Сини склали скирту сіна.
Семен сказав своїм синам:
– Спасибі.


 Робота зі скоромовками важка, хоча й цікава. Але вона завжди корисна, оскільки в ході її активно тренуються органи мовлення. Скоромовки налагоджують ритмічність дихання. Крім того, правильній постановці дихання й розвитку артикуляції допомагають і чистомовки.
Серед ефективних засобів розвитку звукової культури чинне місце належить чистомовкам. З їх допомогою вдається налагодити промовляння дітьми  певного звуку чи звукосполучення. Головне, спонукати дитину чітко їх артикулювати.
До цього виду діяльності можна переходити лише тоді, коли у дитини вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку, представленого у вправі.
Діти люблять жартівливі віршики, чистомовки з повтореннями окремих складів:

А-а-а-котика нема
Е-е-е — де наш котик, де?
У-у-у — мишку з'їв малу.
І-і-і — він,спить на печі.
И-и-и — має гарні сни.
О-о-о — не будіть його.
 І-і-і — тихо, мишки всі

Щоб наш ротик працював,
Звуки гарно промовляв,
Чистомовки будем вчити,
Щоб швидко й чітко говорити.

Язик угору — ша, ша, ша;
Наша Маша в ліс пішла.
Язик донизу — са, са, са;
Укусила ніс оса.

Жа, жа, жа — ми побачили вужа.
Жу, жу, жу — по галявині ходжу.
Жи, жи, жи — мені допоможи.
Жі, жі, жі — гострі ножі.

 Ра, ра, ра — висока гора.
 Ру, ру, ру — хліб я беру.
Ар, ар, ар — загудів комар.
Ор, ор, ор— росте мухомор.
Ас-ас-ас- дує вітерець на нас.
Іс-іс-іс – йду через ліс.
Лі-лі-лі- живе білка у дуплі.
Лю-лю-лю- дуже друзів я люблю.
Ра-ра-ра - ми весела дітвора.

Через поле і лісок-ок-ок-ок-ок,
Йшов маленький їжачок-ок-ок-ок-ок.
Спинку спритно вигинав-ав-ав-ав-ав,
Гострі голки наставляв-ав-ав-ав-ав.
На галявинці грибки-ки-ки-ки-ки
Позбирав він залюбки-ки-ки-ки-ки,
Покотився по землі-лі-лі-лі-лі,
Відпочив він на гіллі-лі-лі-лі-лі.
Потім встав та потягнувся-увся-увся-увся-увся,
Та й додому повернувся-увся-увся-увся-увся.
Звеселились їжачата-ата-ата-ата-ата
І зустріли радо тата-ата-ата-ата-ата.

А ще можна  читати чистомовки і добавляти потрібні слова.

Жа-жа-жа – ми побачили ...
Жу-жу-жу – по галявині ...
Жі-жі-жі – дуже гострі ...
Жи-жи-жи – мені ...

Зу-зу-зу – погодуй ...
За-за-за – йди додому ...

Ла-ла-ла – молоко ...
Ло-ло-ло – ідемо в ...
Лу-лу-лу – купили ми ...
Ли-ли-ли – липку ...
Лі-лі-лі – рученьки ...

Ма-ма-ма – молока ...
Мо-мо-мо – зараз ...
Му-му-му – ідемо ...

Ти-ти-ти – висока ...
Ті-ті-ті – вогонь у ...
Та-та-та – сильні руки в ...
То-то-то – принеси ...
От-от-от – прилетів ...

Рі-рі-рі – на деревах ... .
Ір-ір-ір – горобців повен ... .
Ар-ар-ар – відкриваєм ... .
Рік-рік-рік – незабаром Новий ... .

Ець-ець-ець – подув сильний ... .
Аї-аї-аї – облітає листя в ... .
Го-го-го – ми збираємо ... .
Ас-ас-ас – принесемо його в ... .

Корисні посилання:

Матеріал підготували : Ірина Тимошенко, корекційний педагог
                                                               Діна Тимошенко-Ушакова, вчитель-логопед






Комментариев нет:

Отправить комментарий