вторник, 20 декабря 2016 г.

МОВЛЕННЄВІ ПОРУШЕННЯ


До таких порушень належать:
- дислалія (порушення звуковимови);
- порушення голосу (дисфонія та афонія);
- ринолалія (порушення звуковимови і тембру голосу, пов'язане з
вродженим дефектом будови артикуляційного апарату);

- дизартрія (порушення звуковимови та мелодико-інтонаційної сторони
мовлення, зумовлені недостатністю іннервації м'язів артикуляційного
апарату);
- заїкання;
- алалія (відсутність або недорозвиток мовлення у дітей, зумовлене
органічним ураженням головного мозку);
- афазія (повна або часткова втрата мовлення, спричинена органічним
локальним ураженням головного мозку);
- загальний недорозвиток мовлення;
- порушення письма (дисграфія) та читання (дислексія).
Більшість цих порушень усувається в дошкільному та молодшому
шкільному віці. Водночас, трапляються випадки, коли і в середніх та
старших класах ці розлади не подолані.
Учні з мовленнєвими порушеннями мають функціональні або органічні
відхилення у стані центральної нервової системи. Вони часто скаржаться на
головні болі, нудоту, запаморочення. У багатьох дітей спостерігаються
порушення рівноваги, координації рухів, недиференційованість рухів пальців
рук та артикуляційних рухів. Під час навчання вони швидко виснажуються,
втомлюються. Їм притаманні дратівливість, збудливість, емоційна
нестійкість. У них спостерігається нестійкість уваги і пам'яті, низький рівень
контролю за власною діяльністю, порушення пізнавальної діяльності, низька
розумова працездатність; часто виникають невротичні реакції на зауваження,
низьку оцінку чи несхвальні висловлювання вчителя чи дітей.
Особливу групу серед дітей з порушеннями мовлення складають діти з
розладами процесів читання і письма.
Труднощі сприйняття тексту (дислексія) характеризується як
нездатність сприймати друкований чи рукописний текст і трансформувати
його у слова.
При дислексії під час читання спостерігаються такі типи помилок:
заміни і змішування звуків, частіше близьких за акустико-артикуляційними
ознаками; побуквене читання; спотворення звуко-складової структури слова,
що проявляються у пропусках приголосних (при збігу) і голосних,
додаваннях, перестановках, пропусках звуків і складів; вади розуміння
прочитаного, які проявляються на рівні окремого слова, речення, тексту в
цілому (без розладів технічної сторони читання); аграматизми, що
проявляються на аналітико-синтетичному і синтетичному етапах опанування
навички читання (проблеми у використанні відмінкових закінчень, закінчень
дієслів, узгодження іменника й прийменника тощо).
Допомога таким дітям має бути комплексною і здійснюватися групою
спеціалістів: невропатологом, логопедом, психологом, педагогом.
Ефективність роботи значною мірою визначається своєчасністю вжитих
заходів та вибором оптимального методу й темпу навчання.
Порушення опанування письма – дисграфія – спотворення чи заміна
букв, викривлення звуко-складової структури слова, порушення злитого
написання слів і речень, аграматизми. В основу класифікації дисграфії
покладено несформованість певних операцій процесу письма:
- артикуляційно-акустична дисграфія проявляється в замінах,
пропусках букв, які відповідають пропускам і замінам звуків в усному
мовленні;
- дисграфія на основі порушення фонематичного розпізнавання
проявляється в замінах букв відповідних фонематично близьким звукам, хоча
в усному мовленні звуки вимовляються правильно; (робота щодо усунення
цих двох видів розладів спрямовується на розвиток фонематичного
сприймання: уточнення кожного звука, який заміщується, вироблення
артикуляційного та слухового образів звуків);
- дисграфія на основі порушення мовного аналізу і синтезу, що
проявляється у спотворенні звуко-буквеної структури слова, поділі речень на
слова;
- граматична дисграфія пов'язана з недорозвитком граматичної будови
мовлення (морфологічних та синтаксичних узагальнень);
(робота щодо усунення цих двох видів розладів спрямована на
уточнення структури речення, розвиток функцій словозміни, словотворення,
вміння аналізувати склад слова за морфологічними ознаками)
- оптична дисграфія пов'язана з недорозвитком зорового аналізу і
синтезу та просторових уявлень, що проявляється в замінах і спотворенні
букв на письмі, до оптичної дисграфії належить і дзеркальне письмо;
(робота спрямовуватися на розвиток зорових сприймань, розширення й
уявлення зорової пам'яті, формування просторових уявлень і розвиток
зорового аналізу і синтезу).
Заїкання – одне з найскладніших і тривалих мовленнєвих порушень.
Медики характеризують його як невроз (дискоординацію скорочень м'язів
мовленнєвого апарату). Педагогічне трактування: це розлад темпу, ритму,
плавності мовлення судомного характеру. Психологічне визначення: це
розлад мовлення з переважним порушенням його комунікативної функції.
Мовна судома перериває мовленнєвий потік зупинками різного характеру.
Судоми виникають тільки при продукуванні мовлення. Заїкання буває
невротичне та неврозоподібне.
При заїканні з дитиною працюють логопед, невропатолог,
психотерапевт, психолог, педагог. Лише команда, до складу якої входять ці
фахівці, може кваліфіковано розробити комплексні заходи щодо подолання
заїкання.
Логопед може призначити охоронну терапію – режим мовчання, а лікар
– проведення усього комплексу лікування, яке рекомендоване при
невротичних станах у дітей. Незалежно від форми заїкання, усім дітям
паралельно з логопедичними, необхідні заняття з логоритміки,

медикаментозне та фізіотерапевтичне лікування.

Комментариев нет:

Отправить комментарий