Корекційно-виховна робота – це система педагогічних прийомів, направлених на подолання чи послаблення негативних дій чи причин, наявність яких обумовлена певним захворюванням.
Кожен урок індивідуального
навчання повинен нести корекційну складову, яка спрямована на:
- Сенсорне виховання – стимуляцію орієнтувальної
активності, уваги до
предметів, явищ, розвиток органів почуттів.
-
Ознайомлення з довкіллям.
- Розвиток сприйняття, пам'яті, уваги.
-
Розвиток мислення.
-
Розвиток мовлення.
-
Збагачення словника.
-
Формування предметної діяльності.
- Корекцію індивідуальних прогалин в знаннях.
- Формування особистісних якостей дитини.
Починається урок з
психологічної підготовки (3-4 хвилини), під час якої дитині можуть бути
запропоновані ігри на розвиток уваги,
логічного мислення, дихання, тощо. Після цього починається, перевірка домашнього завдання, подача
нового матеріалу, закріплення
матеріалу. Після 15-20 хвилин уроку
проводиться фізкультхвилинка.
Для дітей 1-2 класів та дітей з вадами мови під час уроку читання фізхвилинка може бути замінена
артикуляційною гімнастикою. На
уроках письма – пальчиковою гімнастикою. Фізхвилинка для дітей з ДЦП триває 5 хвилин. (Вправи для фізкультхвилинки дітям з ДЦП бажано
підібрати з інструктором ЛФК).
Тривалість уроку в
підготовчому класі 30 хвилин, в 1 та 2 класах – 35 хвилин, в 3-9 класах по 40 хвилин.
У дітей з порушенням
психологічного розвитку, а ще в більшій мірі у дітей з легкою розумовою відсталістю, відзначається несформованість всіх операцій мовленнєвої
діяльності: слабкість мотивації,
програмування мови, контроль за мовленням. Порушення мовленнєвого розвитку носять системний характер,
вони різноманітні, стійкі,
важко піддаються корекції. У дітей з розумовою відсталістю зустрічаються всі форми розладів
мовлення, такі ж, як і у
нормальних дітей (дислалія, ринолалія, дизартрія, алалія, афазія, заїкання, дислексія, дисграфія та ін).
Порушені всі компоненти мови: фонетико-фонематична
сторона, лексико-граматична. Для дітей з легкою розумовою відсталістю характерно те, що активний і пасивний словник майже не відрізняються. У
дітей з порушенням психологічного розвитку (затримкою психічного розвитку) пасивний словник значно більший за активний. У дітей як з легкою
розумвою відсталістю, так і з порушенням психологічного розвитку відмічається порушення як усного, так і писемного
мовлення. Порушення звуковимови базується на недостатньому рівні розвитку артикуляційної моторики. Таким чином, відзначається
тісний взаємозв'язок в розвитку мови
та мислення.
Дитина з будь-якою формою
порушення мовленнєвої діяльності спочатку повинна
оволодіти рідною мовою, як засобом спілкування, а вже потім – як засобом мислення.
Враховуючи ці особливості
мовлення, кожне індивідуальне заняття
повинно мати корекційну направленість по його розвитку. Так, в початкових класах на уроках читання
рекомендується проводити
артикуляційну гімнастику наряду з вправами по розвитку загальної
та дрібної моторики.
На кожному уроці проводиться
робота по уточненню та збагаченню
словника: пояснити значення прочитаного слова, знайти відповідне зображення до цього слова на картинці,
співвіднести прочитане слово
з оточуючими предметами, скласти речення, тощо.
Фонетико-фонематичні недоліки
можуть призвести до замін звуків
та букв при читанні та письмі, тому необхідна тривала робота по розвитку
фонематичного сприймання та формуванню звукового аналізу. Формування звукового аналізу проводиться
з опорою на наочність:
графічні схеми слова, речення, з використанням фішок, схем. Спочатку виділяємо звук зі слова, знаходимо
його місце, а вже потім – визначаємо послідовність звуків у слові.
На протязі всього періоду
навчання дітей з розумовою відсталістю (в меншій мірі – дітей з порушенням психологічного розвитку), проводиться робота по уточненню граматичної сторони мовлення та
розвитку зв'язного мовлення.
Перевірка розуміння прочитаного повинна починатися на рівні слова, а вже потім – речення, тексту.
Комментариев нет:
Отправить комментарий