Вихователь дитячого садка для дітей з вадами мови виконує поряд із
загальноосвітніми та виховними завданнями і корекційні: усуває недоліки у сенсорній,
емоційно-вольовій, інтелектуальній сферах, що зумовлені особливостями мовного
дефекту. Вихователь звертає увагу не тільки на корекцію наявних відхилень у
розумовому, фізичному розвитку, а й на
розвиток і вдосконалення діяльності збережених аналізаторів. Цим
забезпечується основа для розвитку компенсаторних можливостей дитини, що
зрештою впливає на розвиток мови.
Компенсація мовного недорозвитку, спеціальна адаптація дітей і
підготовка їх до навчання в школі передбачають необхідність оволодіння всіма
видами діяльності, передбаченими програмою.
Вихователь повинен особливу увагу звертати на розвиток сприймання
процесів пам'яті, мотивів, доступних форм словесно-логічного мислення,
розвиток пізнавальних інтересів. При цьому необхідно врахувати своєрідне
відставання у формуванні пізнавальної активності, яке виникає внаслідок
мовного дефекту, звуження контакту з навколишнім середовищем, вад сімейного
виховання тощо.
В обов'язок вихователя входить формування дитячого колективу,
зміцнення у дітей віри у власні сили, усунення негативних переживань,
пов'язаних з мовною неповноцінністю, виховання інтересу до занять. Для цього
необхідні знання вікових та індивідуальних психофізичних особливостей дітей.
Вихователь повинен бачити причини негативних вчинків дитини, вчасно
помітити її підвищену нервозність, конфліктність або, навпаки, підвищену
виснажливість, втомлюваність, пасивність, млявість. Правильно організований
психо-педагогічний вплив вихователя значною мірою запобігає появі стійких
небажаних відхилень у поведінці дітей, формує в групі позитивні стосунки.
Обов'язковими для вихователя є щоденні спостереження за мовною
діяльністю дітей, забезпечення їх мовної активності, контроль за правильною
вимовою поставлених звуків, відпрацювання граматичних форм.
Мова вихователя має бути чіткою, зрозумілою, добре інтонованою. Слід
уникати складних синтаксичних конструкцій, які ускладнюють розуміння мови.
Особливу увагу вихователь повинен приділяти дітям, у яких мовлення
почало розвиватись із запізненням, дітям з ускладненим анамнезом, психофізіологічним
недорозвиненням. Не треба фіксувати увагу дітей на їх мовних вадах.
Виховання у дітей інтересу до занять з розвитку мови має особливе
значення. Власне мовним навичкам передують практичні дії з предметами, участь у
різних видах діяльності, активні спостереження за навколишнім. Специфіка роботи
вихователя — організація і проведення після сну занять за завданнями логопеда.
Вихователь має знати, на якій стадії відбувається автоматизація звуків кожної
дитини і слідкувати за вимовою поставлених звуків, граматичним оформленням мови
у повсякденному житті.
У процесі корекційної роботи важливо приділяти значну увагу розвитку
дрібних м'язів рук.
У перші два тижні роботи із новими дітьми вихователь обов'язково
обстежує кожну дитину, виявляє рівень її тань та вмінь у різних видах діяльності,
заповнює спеціальну схему обстеження.
Комментариев нет:
Отправить комментарий