На початку року при перевірці музичних здібностей нових дітей
виявляється, що багато з них не співають, а говорять. Деякі діти не можуть
проспівати той чи інший звук, погано запам'ятовують тексти пісень, їх назву,
назви музичних творів для слухання, недостатньо координують рухи з музикою,
співами, словом, відчувають утруднення в передачі, відтворенні ритмічного
малюнка.
Згадані особливості дітей зумовлюють специфіку проведення музичних
занять. У зв'язку з цим широко використовується ряд вправ на розвиток
основних рухів, дрібних м'язів руки, активізацію уваги, відчуття музичного
ритму, орієнтації в середовищі, розвиток «м'язового почуття». Особлива увага
приділяється танцювальним рухам. Сюди включаються танці під співи. Цікавими
для дітей є музично-дидактичні ігри, що сприяють
розвитку фонематичного слуху та уваги, ритмічні ігри, ігри із завданням на орієнтацію
в навколишньому, вправи на розрізнення музичних звуків по висоті і на автоматизацію
сприймання тих звуків, які діти вивчають на логопедичних заняттях. У перші
місяці проводяться ігри на музичних інструментах (ударних, шумових).
На початку навчального року музкерівник, обстежуючи кожну дитину,
повинен виявити рівень її музичних здібностей за такими параметрами:
— здатність слухати музику, стійкість уваги, зацікавленість;
— співочі навички (зв'язність музичних фраз, дихання між фразами
і т. ін.);
— сформованість рухів під музику;
— виразність виконання танцювальних рухів;
— зрозумілість вимови слів при співах;
— достовірність передач мелодії.
При цьому музкерівник визначає:
— наявність (відсутність) навичок;
— недосконалість сформованості навичок;
— стійкість (нестійкість) навичок.
Логоритмічний вплив здійснюється постійно, відповідно до логопедичної
корекції. З цією метою використовують різні засоби логоритміки:
— ходьба та крокування в різних напрямках;
— вправи, які регулюють м'язовий тонус (загальнорозвивальні та
корекційні);
— вправи та ігри для розвитку загальної, тонкої моторики;
— розвиток міміки, пантоміміки;
— вправи, які активізують увагу;
— ритмічні вправи;
— співи;
— рухливі ігри з помірним, тонізуючим, тренуючим навантаженням;
несюжетні, рухливі ігри з елементами спорту;
— вправи та ігри для розвитку творчої ініціативи;
— заключні вправи.
Заняття з логоритміки в логопедичних групах проводяться двічі на
тиждень. З березня планується одне заняття логоритмічне, друге —
музично-ритмічне. Елементи логоритміки логопед та вихователь використовують
на своїх заняттях протягом навчального року. На логоритмічних заняттях, які
проводить музкерівник, присутні логопед та вихователь.
Перед музкерівником у роботі з дітьми, що відвідують логопедичні групи,
стоїть ряд завдань логопедичного впливу.
Підготовчий етап передбачає розвиток:
— музичного, звуковисотного, тембрового, динамічного слуху;
— співочого діапазону голосу;
— почуття ритму;
— слухової уваги;
— просторової орієнтації рухів;
— загальної та дрібної моторики, міміки;
— мовної моторики для загального формування артикуляційної бази
звуків.
Етап формування первинних вимовних умінь та навичок (постановки звуку,
автоматизації, диференціації):
— продовження розвитку немовних функцій підготовчого етапу;
— удосконалення мовної моторики (здатність переключатися,
координація, точність виконання рухів);
— розвиток процесів мислення: порівняння, досконалення
звуковисотного та динамічного слуху;
— розвиток фонематичного сприймання;
— встановлення зв'язку між звуком і його музичним образом.
Етап формування комунікативних умінь та навичок:
- закріплення рухових умінь, вироблення рухових навичок;
— подальший розвиток музичного слуху;
— розвиток співочого діапазону голосу;
— мовної моторики;
— фонематичного сприйняття;
— формування навичок правильного вживання звуків у різних формах та
видах мови, в усіх ситуаціях мовного спілкування.
Комментариев нет:
Отправить комментарий