Корекційна спрямованість індивідуального
навчання
Корекційно-виховна
робота – це система педагогічних прийомів, направлених на подолання чи
послаблення негативних дій чи причин, наявність
яких обумовлена певним захворюванням.
Кожен урок індивідуального навчання (вдома) повинен нести корекційну складову, яка спрямована на:
- Сенсорне виховання – стимуляцію орієнтувальної активності, уваги до предметів, явищ, розвиток органів почуттів.
- Ознайомлення з довкіллям.
- Розвиток сприйняття, пам'яті, уваги.
- Розвиток мислення.
- Розвиток мовлення.
- Збагачення
словника.
- Формування предметної діяльності.
- Корекцію індивідуальних прогалин в знаннях.
- Формування особистісних якостей дитини.
Починається урок з психологічної підготовки (3-4 хвилини),
під час якої дитині можуть бути запропоновані ігри на розвиток уваги, логічного мислення, дихання, тощо. Після цього
починається перевірка домашнього
завдання, подача нового матеріалу, закріплення
матеріалу. Після 15-20 хвилин уроку проводиться фізкультхвилинка. Для дітей 1-2
класів та дітей з вадами мови під час
уроку читання фізхвилинка може бути замінена артикуляційною гімнастикою. На уроках письма – пальчиковою гімнастикою. Фізхвилинка для дітей з ДЦП триває 5 хвилин. (Вправи для фізкультхвилинки дітям з ДЦП бажано підібрати з
інструктором ЛФК). Тривалість
уроку в підготовчому класі 30 хвилин, в 1 та 2 класах – 35 хвилин, в 3-9 (12) класах по 40 хвилин.
У дітей з порушенням психологічного розвитку, а ще в
більшій мірі у дітей з легкою
розумовою відсталістю, відзначається несформованість всіх операцій мовленнєвої діяльності: слабкість мотивації, програмування мови, контроль за мовленням.
Порушення мовленнєвого розвитку
носять системний характер, вони різноманітні,
стійкі, важко піддаються корекції. У дітей з розумовою відсталістю зустрічаються всі форми розладів мовлення,
такі ж, як і у звичайних дітей
(дислалія, ринолалія, дизартрія, алалія, афазія, заїкування,
дислексія, дисграфія та ін). Порушені всі компоненти мови: фонетико-фонематична сторона, лексико-граматична.
Для дітей з легкою розумовою
відсталістю характерно те, що активний і пасивний словник майже не відрізняються. У дітей з ППР (ЗПР) пасивний
словник значно більший за активний. У дітей як з ЛРВ, так і з ППР відмічається порушення як усного, так і
писемного мовлення. Порушення
звуковимови базується на недостатньому рівні розвитку артикуляційної моторики. Таким чином, відзначається
тісний взаємозв'язок в розвитку мови
та мислення.
Дитина з будь-якою формою порушення мовленнєвої
діяльності спочатку повинна оволодіти рідною мовою,
як засобом спілкування, а вже потім – як
засобом мислення.
Враховуючи ці особливості мовлення, кожне індивідуальне
заняття повинно мати корекційну направленість по його розвитку. Так, в початкових класах на уроках читання рекомендується
проводити артикуляційну
гімнастику наряду з вправами по розвитку загальної та дрібної моторики.
На кожному уроці проводиться робота по уточненню та збагаченню словника: пояснити значення прочитаного слова,
знайти відповідне зображення до
цього слова на картинці, співвіднести прочитане слово з оточуючими предметами, скласти речення, тощо.
Фонетико-фонематичні недоліки можуть призвести до замін звуків та букв при читанні та письмі, тому необхідна
тривала робота по розвитку фонематичного сприймання та формуванню звукового
аналізу. Формування звукового аналізу проводиться з опорою на наочність: графічні схеми слова, речення, з використанням
фішок, схем. Спочатку виділяємо
звук зі слова, знаходимо його місце, а вже потім – визначаємо послідовність
звуків у слові.
На протязі всього періоду навчання вдома дітей з розумовою
відсталістю (в меншій мірі – дітей з ППР), проводиться робота по уточненню граматичної сторони мовлення та розвитку
зв'язного мовлення. Перевірка
розуміння прочитаного повинна починатися на рівні слова, а вже потім – речення, тексту.
Консультацію
можна отримати у Діни Борисівни Тимошенко-Ушакової (дефектолога-логопеда,
психолога, сурдопедагога) за телефонами: 92-226, 0633955011.
Скайп: pmpk_irpin . E-mail: pmpk_irpin@ukr.net, сайт http://ydacha.net/,
www.facebook - сторінка Ірпінська
психолого-медико-педагогічна консультація (ПМПК)
Комментариев нет:
Отправить комментарий