Про організацію навчання та виховання дітей з особливими
освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах
у 2014-2015 навчальному
році
З
метою оновлення змісту освіти дітей з особливими освітніми потребами з 1
вересня 2014 року в дію вступає Державний стандарт початкової загальної освіти
для дітей з особливими освітніми потребами, затверджений Постановою Кабінету
Міністрів України від 21 серпня 2013 р. № 607 (далі – Державний стандарт). За цим Державним стандартом учні з особливими
освітніми потребами можуть навчатися у спеціальних загальноосвітніх навчальних
закладах, навчально-реабілітаційних центрах, у спеціальних та інклюзивних
класах загальноосвітніх навальних закладів.
Державний стандарт розроблений з
урахуванням Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до
улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл
(шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового
розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів», затверджених наказом
Міністерства охорони здоров’я України від 20.02.2013 № 144, зареєстрованим у
Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 р. за № 410/22942. Державним
стандартом передбачено створення умов для здобуття початкової освіти дітьми з
особливими освітніми потребами шляхом адаптації змісту і методів навчання до
пізнавальних можливостей учнів; здійснення під час уроку системи корекційних
заходів, спрямованих на опанування учнями навчального матеріалу. З цією метою
інваріантна складова базового навчального плану передбачає проведення
корекційно-розвиткових занять.
Типові
навчальні плани спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які
потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку для початкової
школи, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 28.01.2014 №
80 (зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.02.2014 р. № 133), Типові
навчальні плани спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для
дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку,
затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 22.04.2014 № 504
(зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.06.2014 р. № 701), вводяться
в дію поетапно:
–
у підготовчих, 1, 2, 5-х класах – з 2014/2015 навчального року;
–
у 3, 6-х класах – з 2015/2016 навчального року;
–
у 4, 7-х класах – з 2016/2017 навчального року;
–
у 8-х класах – з 2017/2018 навчального року;
– у 9-х класах – з 2018/2019 навчального року;
–
у 10-х класах – з 2019/2020 навчального року.
Робочі
навчальні плани на 2014/2015 навчальний рік для загальноосвітніх навчальних
закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового
розвитку, складаються:
для
підготовчого, 1-2 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних
загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції
фізичного та (або) розумового розвитку (початкова школа), затвердженими наказом
МОН України від 28.01.2014 № 80 (зі змінами, внесеними наказом МОН України від
11.02.2014 р. № 133);
для
3-4 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх
навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або)
розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 03.11.2004 р. № 849
(зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.09.2009 р. № 852);
для
5 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх
навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та
(або) розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 22.04.2014 №
504 (зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.06.2014 р. № 701);
для
6-10 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх
навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та
(або) розумового розвитку, затвердженими наказом МОН України від 26.08.2008 р.
№ 778 (зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.09.2009 № 852);
для
11-12 класів – за Типовими навчальними планами спеціальних загальноосвітніх
навчальних закладів, затвердженими наказом МОН України від 02.11.2004 р. № 842,
з урахуванням змін, затверджених наказом МОН України від 22.08.2005 р. № 489.
З
1 вересня навчальний процес у спеціальних (інклюзивних) загальноосвітніх
навчальних закладах буде здійснюватися за новими навчальними програмами,
затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 24.06.2014 № 750
«Про надання навчальній літературі грифів Міністерства освіти і науки України».
Державний
стандарт початкової загальної освіти для дітей з особливими освітніми потребами
визначає оптимальний зміст та обсяг навчального навантаження для зазначеної
категорії дітей у поєднанні з відповідною корекційно-розвитковою роботою.
Корекційно-розвиткова
робота — здійснення комплексу заходів із системного психолого-педагогічного
супроводження дітей з особливими освітніми потребами у процесі навчання та
виховання, що спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної
діяльності, емоційно- вольової сфери, мовлення, особистості дитини. Зміст
корекційно-розвиткової роботи визначається з урахуванням особливостей розвитку
дітей з особливими освітніми потребами, мети, завдань та напрямів такої роботи.
Корекційно-розвиткова
робота спрямована на:
–
розвиток зорового або слухового сприймання, мовлення, пізнавальної діяльності,
психофізичний, соціально-комунікативний розвиток дітей з особливими потребами,
формування в них навичок просторового, соціально- побутового орієнтування тощо;
–
розвиток навичок саморегуляції та саморозвитку дітей шляхом взаємодії з
навколишнім природним середовищем з урахуванням наявних знань, умінь і навичок
комунікативної діяльності і творчості;
–
формування компенсаційних способів діяльності як важливої умови підготовки
дітей з особливими освітніми потребами до навчання у загальноосвітній школі;
– створення умов для соціальної реабілітації
та інтеграції дітей з особливими освітніми потребами, розвиток їх самостійності
та життєво важливих компетенцій.
Відповідно до Державного стандарту якість
уроку в інклюзивному класі визначається тим, наскільки ефективно та вміло
реалізовані вчителем освітні, розвиткові, корекційні й виховні цілі та завдання
навчальної діяльності, наскільки враховані навченість, здібності до навчання
учнів різного віку; ураховані особливості порушення, інтереси, схильності,
запити учнів з особливими освітніми потребами.
Комментариев нет:
Отправить комментарий